hellingbaan bb verdiepen

Pagina top navigatie elementen

Hellingbaan groep 8

verdiepen

Transcript

LEERLING 1: Dan gaat deze sneller.
LEERLING 2: Okee wacht even.
LEERLING 3: Dan is het gelijk. 
LEERLING 1: Alle twee 16. 
LEERLING 2: Hoe zou dat kunnen eigenlijk?
LEERLING 1: We hebben alle twee 16. 
LEERLING 2: Nu uitzoeken hoe dat komt, want.
LEERLING 1: Ik denk dat het niet veel uit maakt. 
LEERLING 2: ..
LEERLING 1: Nee, dat maakt helemaal niet veel uit. 
LEERLING 2: We moeten we het nog een keer proberen want misschien was het puur toeval.
LEERLING 1: drie..twee..een..
LEERLING 2: En nu nog eentje rood.
LEERLINGEN: Drie..twee..een..
LEERLING 2: Hier moet dat ook wel rood zijn.
LEERLINGEN: Drie..twee..een..
LEERLING 1: Die gaat sneller maar deze gaat verder.
LEERLING 2: Misschien komt het omdat die zware bal die is harder, dus die drukt dit meer in waardoor die misschien sneller kan ofzo. Want die lichte bal die drukt het niet veel in die doet hetzelfde.. Wacht even zo neerleggen. Welke komt dan hoger? Ja hier kijk eens.. dit is duidelijk. Hier kijk eens?
LEERLING 3: Ja, deze drukt wel wat meer in. (....) .Dit is niet recht.

Omschrijving

Dit groepje leerlingen zoekt verder naar een verklaring voor de gevonden resultaten. Hoe komt het nou dat zware bal verder rolt dan de lichte bal? Zou het veroorzaakt kunnen worden door de werking van het materiaal op de hellingbaan? Deze leerlingen zetten eigenlijk al een nieuw experimentje op: ze maken een hypothese over de ondergrond, ze besluiten te meten hoe ver de verschillende ballen in de ondergrond gedrukt zijn, en overleggen samen over de bevindingen. 

Kijkwijzer

Zie je dat deze leerlingen hun onderzoek verder aan het uitdiepen zijn? Ze blijven niet hangen in mogelijke oorzaken voor het verder rollen van de zware bal. Ze gaan verder onderzoeken hoe de twee ballen verschillend op de ondergrond rollen. Ze meten de hoogte op en verbinden daar hun conclusies aan: de zware bal drukt meer in de ondergrond en rolt daarom verder/minder ver dan de lichte bal. 

Lesfasen